PENGARUH SYARIAH MARKETING MIX TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN PERUMAHAN ASSALAM RESIDENCE MENGANTI GRESIK
Abstract
At this time many residential areas have been established, one of which is sharia housing, so that people, especially Muslims, want to have housing with an Islamic concept. So that consumer decisions in determining purchases certainly have influencing factors. Consumers will make considerations in terms of marketing mix sharia. The research method used is quantitative, with the variables used namely product, price, promotion, place. The data collection technique uses primary data by distributing 40 questionnaires to buyers who are already occupying the Assalam Residence Menganti Gresik Housing Complex. Researchers used Instrument Tests (Validity and Reliability), Classical Assumption Tests, Multiple Regression Analysis, Determinant Coefficients (R2) and Hypothesis Tests (F Test, T Test) using the IMB SPSS Statistics program Version 20. The results of the study show that the variables Product, Price, Place have a significant effect on purchasing decisions for Assalam Residence housing, while the promotion variable has no effect with a sig value of 0.652 > 0.05. The results showed that the variables Product, Price, Place, and Promotion had an effect on purchasing decisions simultaneously or together with sig = 0.000 <0.05 and Fcount = 93.11 > Ftable 2.87.
References
Amalia, Z., & Pranggono, B. (n.d.). Kajian Penerapan Prinsip-Prinsip Perumahan Islam pada Perumahan Muslim Bukit Az Zikra. Universitas Islam Bandung.
Amalia, Z., & Pranggono, B. (1995). Prosiding Perencanaan Wilayah dan Kota Kajian Penerapan Prinsip-prinsip Perumahan Islam pada Perumahan Muslim Bukit Az Zikra. 388–399.
AN, W. H., Sadiyah, K., & Suhatman, Z. (2020). Analisis StrategI Pemasaran KPR Syariah Di BRI Syariah Cabang BDS City. Jurnal Madani Syariah, Vol. 3, No, 117.
Ghozali, I. (2001). Aplikasi Multivariate Dengan Program IMB SPSS 25. Semarang: Universitas Diponegoro.
Hasanah, K. (2016). Pengaruh Karakteristik Marketing Syariah Terhadap Keputusan Menjadi Nasabah BMT UGT Sidogiri Cabang Pamekasan. Jurnal Ekonomi Dan Pembangunan Syariah, Vol. 3 No.
K, F. Y., Yuniarinto, A., & Surachman. (2010). Analisis Pengaruh Faktor Bauran Pemasaran Terhadap Pertimbanagn Nasabah Dalam Memilih Bank Syariah Di Kota Medan. Junal ISSN, 13(4), 550.
K, H. (2016). Analisis Pengaruh Marketing Mix Terhadao Kepurusan Pembelian Pada Perumahan PT.Sepuluh Pilar Bersama. Universitas Muhammadiyah Makasar.
Marisa, N. (2013). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Konsumen Terhadap Kawasan Perumahan Mustika Plamongan Elok Semarang. Jurnal Sains Pemasaran, Vol. XII 3.
Muhammad, R. (2021). Strategi Bauran Pemasaran (Marketing Mix) Dalam Perspektif Syariah. Jurnal Mutawazin, Vol. 2, No.
Nadzifah, M. (2019). Analisis Model Bisnis Perumahan Syariah Tanpa Bank (Studi Kaus pada Developer Perumahan Syariah “Ngeliyan Residence” Semarang Barat). UIN Walisongo Semarang.
Nasution, A. M. (2019). Analisis Permasalahan Perumahan dan Permukiman di Kota Medan. (Journal of Architecture and Urbanism Research, 3(1), 29. https://doi.org/10.31289/jaur.v3i1.2908
Nurhidayat, F. (2018). Analisis Penerapan Bauran Pemasaran Berbasis Pada Keputusan Pembelian (Studi Pada PT Wijaya Developer Mandiri Perumahan Sambibilu Regrensi Di Sidoarjo). Universitas Brawijaya Malang.
Pujiah, R., Kosim, A. M., & Gustiawati, S. (2013). Pengaruh Bauran Pemasaran Syariah Dan Label Halal Terhadap Kepurusan Pembelian. Jurnal Sains Pemasaran, Vol. 2, No.
Rusdi, M. (2019). Strategi Pemasaran untuk Meningkatkan Volume Penjualan pada Perusahaan Genting UD. Berkah Jaya. Jurnal Studi Manajemen Dan Bisnis, 6(2), 83–88. https://doi.org/10.21107/jsmb.v6i2.6686
Sihotang, M. K. (2018). Pengaruh Fasilitas , Lokasi dan Pendapatan Terhadap Permintaan Perumahan Syariah di Kota Medan. Jurnal Ekonomi Islam, 2(2), 1.
Sule, E. T., & Hasanudin, M. (2016). Manajemen Bisnis Syariah. Bandung: PT Refika Aditama.
Syukur, P. A., & Syahbudin, F. (2017a). Konsep Marketing Mix Syariah. Jurnal Ekonimi Dan Perbankan Syariah, Vol. 5, No, 75.
Syukur, P. A., & Syahbudin, F. (2017b). Konsep Marketing Mix Syariah. Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah, Vol. 5 No.
Uzlifah, N. (2019). , Pengaruh Bauran Pemasaran Syariah Dan Citra Merek Terhadap Keputusan Pembelian Pada Majlis Mie Darmo Surabaya. Universitas Islam Negeri Sunan Ampel.
Yuniar. (2020). Praktik Akad Istishna’ Bisnis Properti Syariah. Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten.